1. Cheltuielile aferente înființării și funcționării întreprinderilor de economie socială sunt incluse în cheltuielile acoperite de ajutorul de minimis?
Raspuns: Da, conform Schemei de ajutor de minimis, cheltuielile aferente înființării și funcționării întreprinderilor de economie socială finanțate intră sub incidența ajutorului de minimis.
2. Care este sprijinul financiar pe care îl poate primi o întreprindere socială pentru înființare?
Raspuns: Pentru înființarea de întreprinderi sociale valoarea sprijinului financiar acordat în cadrul acestei scheme de antreprenoriat va fi de maximum 100.000,00 Euro/întreprindere.
3. Care este cofinanțarea proprie minimă necesară pentru înființarea unei întreprinderi sociale?
Raspuns: Întreprinderile sociale nou înființate vor asigura o cofinanțare de minim 10% din valoarea sprijinului financiar acordat, cofinanțarea proprie poate fi asigurată exclusiv în bani.
4. Cat reprezintă valoarea totală a ajutorului de minimis din valoarea totală a unui proiect?
Raspuns: Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate va reprezenta minim 70% din valoarea totală eligibilă a proiectului
5. Persoanele fizice care înființează întreprinderi de economie socială pot fi asociați și în alte întreprinderi?
Raspuns: Persoanele fizice care înființează afaceri nu trebuie să aibă calitatea de asociați majoritari în structura altor întreprinderi (inclusiv Persoane Fizice Autorizate, Persoane Fizice Independente, Întreprinderi Individuale Întreprinderi Familiale etc.) la data semnării contractului de subvenție.
6. Care este perioada pentru care beneficiarii de ajutor de minimis trebuie să asigure sustenabilitatea structurilor de economie socială create?
Raspuns: După obținerea atestatului de întreprindere socială, întreprinderile nou create trebuie să-și continue activitatea, pe durata implementării proiectului, pentru o perioadă de minim 14 luni de la data obținerii atestatului de întreprindere socială, respectiv maximum 18 luni daca se obține atestatul de întreprindere socială odată cu înființarea entității juridice, la care se adaugă o perioada minimă obligatorie de 13 luni de sustenabilitate, ulterior finalizării implementării proiectului.
7. Care este grupul țintă eligibil pentru proiectul Urban ACTIV - întreprinderi sociale sustenabile în mediul urban în regiunile Vest, Centru și Nord-Vest?
Raspuns: Grupul țintă care va beneficia în mod direct de activitățile și rezultatele proiectului va fi format din131 de persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, tineri cu vârsta între 30 și 35 ani, șomeri, șomeri de lungă durată, persoane din grupuri dezavantajate pe piața muncii, persoane inactive, care doresc să înființeze SES în mediul urban.
8. Câte planuri de afaceri vor fi finanțate prin proiectul Urban ACTIV - întreprinderi sociale sustenabile în mediul urban în regiunile Vest, Centru și Nord-Vest?
Raspuns: Prin acest proiect vor fi finanțate 21 planuri de afaceri care vor crea 136 de locuri de muncă.
9. Care este diferența între economiei socială și economie de piață?
Raspuns: Scopul principal al economiei sociale, în comparație cu scopul economiei de piață nu este obținerea de profit, ci constă în îmbunătățirea condițiilor de viață și oferirea de noi oportunități pentru persoanele dezavantajate sau făcând parte din categorii vulnerabile.
10. Ce tipuri de întreprinderi sociale pot beneficia de sprijin prin proiectul Urban ACTIV?
Raspuns: Proiectul vizează întreprinderile sociale care activează în mediul urban din regiunile specificate și care contribuie la creșterea incluziunii sociale și la reducerea sărăciei.
11. Ce tipuri de sprijin oferă proiectul?
Raspuns: Proiectul oferă finanțare nerambursabilă, formare profesională, mentorat și consultanță pentru dezvoltarea și consolidarea întreprinderilor sociale
12. Există cerințe specifice de eligibilitate?
Raspuns: Da, întreprinderile trebuie să fie înregistrate legal ca întreprinderi sociale, să opereze în mediul urban și să contribuie la obiectivele sociale stabilite.
13. Cum se monitorizează progresul proiectului?
Raspuns: Monitorizarea se face prin raportări periodice, vizite pe teren, și evaluări ale rezultatelor atinse față de obiectivele stabilite prin planul de afaceri.
14. Există restricții asupra modului de utilizare a fondurilor?
Raspuns: Da, fondurile trebuie utilizate strict conform bugetului aprobat, iar orice modificare majoră trebuie aprobată în prealabil.
15. Ce se întâmplă dacă am nevoie de suport suplimentar pe parcursul proiectului?
Raspuns: Beneficiarii au acces la o echipă de suport care poate oferi consultanță și asistență tehnică pe parcursul implementării proiectului.
16. Ce se întâmplă dacă nu cheltuiesc întreaga sumă alocată?
Raspuns: Suma necheltuită trebuie returnată, iar raportările finale trebuie să reflecte utilizarea fondurilor în conformitate cu planul aprobat.
17. Cum pot implica comunitatea locală în proiectul meu pe care il voi depune?
Raspuns: Beneficiarii sunt încurajați să colaboreze cu organizații locale, ONG-uri, diferite inițiative civice și să dezvolte activități sociale in care implică direct comunitatea.
18. Ce se întâmplă dacă întreprinderea mea socială se extinde în alte regiuni?
Raspuns: Extinderea este permisă, dar activitățile finanțate trebuie să rămână centrate pe regiunile specificate în proiect.
19. Pot colabora cu alte întreprinderi sociale?
Raspuns: Da, colaborarea este încurajată, mai ales în ceea ce privește schimbul de experiențe și resurse.
20. Când se aloca suma aferenta finanțării proiectului?
Raspuns: Data acordării ajutorului de minimis este data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului de ajutor de minimis, respectiv data semnării Contractului de subvenție, indiferent de data la care ajutorul se plătește ajutorul întreprinderii respective.
21. Care sunt limitările privind înscrierea in grupul țintă al proiectului?
Raspuns: În grupul țintă nu se vor putea înscrie soți, soții, rude sau afini până la gradul II inclusiv ai angajaților/ administratorilor/ reprezentanților legali/ acționarilor administratorului schemei de antreprenoriat. Această regulă se aplică inclusiv soților, soțiilor, rudelor sau afinilor până la gradul II inclusiv ai angajaților AMPEO/OIPEO.
Pentru informatii detaliate despre celelalte programe cofinantate de Uniunea Europeana, va invitam sa vizitati www.mfe.gov.ro.